Hoe mooi de vormgeving van een website ook is, het belangrijkste is de inhoud: de teksten.
Hoe zorg je voor goede webteksten? En hoe optimaliseer je je website, zodat alles op logische plaatsen staat?
Hieronder krijg je tips over ‘zinvolle teksten’, ‘schrijftips’ en ‘opmaaktips’.
Onderschat het belang van goede teksten niet.
Teksten dienen niet alleen om zoekmachines te verleiden.
Je moet ook met het juiste woordgebruik een snaar zien te raken bij je bezoekers.
- Ga na welke woorden je zelf gebruikt.
- Zijn dat jargon woorden die bij de branche passen, en mensen dus gebruiken in de zoekmachines. Of zijn de jargon woorden dermate ingewikkeld dat de beoogde doelgroep juist hele andere termen gebruiken als ze zoeken?
- Of gebruik je onbedoeld (of juist bedoeld) de streektaal?
- Welke woorden nemen de potentiële bezoekers in de mond, als ze het over uw product hebben?
- Formuleer een paar eenvoudige zinnen, die duidelijk maken waar de site over gaat.
Schrijftips
Pas de volgende tips toe wanneer je de tekst voor een pagina maakt.
- Helderheid en prikkelen
Onderwerp en thema van een webpagina moeten altijd direkt zichtbaar zijn.
Zorg dus dat de titel van de pagina en de 1e paragraaf de inhoud van deze pagina goed weergeeft.
Je kunt daarbij de mensen teasen (prikkelen/plagen) door een tipje van de sluier op te lichten over de inhoud die gaat komen. Maar niet meteen alles te verklappen. - Tekst ordenen
Probeer bij lange teksten gelaagd te schrijven:
– de eerste paragraaf bevat de kern
– dan volgen de hoofdzaken
– daarna pas de details.
Mensen scrollen vaak toch niet snel naar de onderkant van de pagina.
Door het belangrijkste boven neer te zetten, zullen geïnteresseerden wel naar beneden scrollen. - Houdt het kort
Inleiding: 1 of 2 zinnen
Behandel een onderwerp per alinea, en een gedachte per zin.
Bij meer wordt het te ingewikkeld.
Overbodige woorden en passages weglaten
Wanneer je een boodschap in 10 woorden kunt weergeven, waarom zou je er dan 20 gebruiken? - Maak lijsten
Weblezers willen teksten makkelijk kunnen scannen.
Houd daar rekening mee door veel tussenkopjes te maken, die echt informatie bevatten.
Maak belangrijke woorden vet gedrukt en gebruik opsommings lijsten (zoals de zwarte puntjes van deze lijst) om de informatie gestructureerd te presenteren.
Maak een lijst door op de ‘(un)ordered list’ te klikken van de editor. - Witregels (of lege regels)
Zorg voor voldoende witregels tussen de teksten.
Ook dat is prettiger voor de ogen en zorgt voor een beter overzicht.
Opmaaktips
VALKUIL: Je kunt de opmaak van de teksten zelf aanpassen met de online editor. Tekstkleuren, fontgrote,etc.
Maar het is veel mooier en professioneler om dat centraal te doen, zodat de hele website ‘hetzelfde’ eruit ziet.
Wanneer wij centraal het lettertype iets groter maken, dan is dat meteen overal zichtbaar.
Maar wanneer je dat met de hand hebt aangepast, dan heeft dat een hogere prioriteit dan de centrale instellingen. En moet je dus elke keer wanneer je een nieuw stukje tekst op de website toevoegt, gaan nadenken hoe de opmaak ook al weer was.
Probeer dus de teksten ‘onopgemaakt’ op de site te plaatsen.
Gebruik daarbij witregels, paragrafen en lijsten (zie hierboven) om de tekst overzichtelijk te maken.
Daarnaast kun je een aantal vast gedefinieerde stijlen gebruiken om de tekst verder ‘af’ te maken.
- vetgedrukt, om de lezer de houvast te geven voor de belangrijkste woorden
- schuin, om teksten of quotes te benadrukken
- HOOFDLETTERS, deze springen uit de tekst.
Gebruik ze niet veel op een website.
Gebruik ze om belangrijke woorden te benadrukken, of voor WAARSCHUWINGEN. - Styles
We kunnen een aantal opmaak stijlen voor definiëren, die je daarna kunt gebruiken.
Wanneer je bv 2 kleuren op de website gebruikt, dan kunnen we die voordefinieren als ‘kleur1′ en ‘kleur2′.
Dan bent je verzekerd dat die kleur op de hele website hetzelfde is. Bovendien kunnen we de kleur in de toekomst wijzigen, en dan is direct de hele website aangepast.
Rechts ziet u een voorbeeld, waarbij de ‘style’ rood is voorgedefinieerd, en hierboven als titel van dit stukje is gebruikt. - Format
Een ‘style’ ken je toe aan een stukje geselecteerde tekst, dat kan één woord zijn.
‘Format’ is hetzelfde principe, alleen wordt deze opmaak toegekend aan een hele paragraaf.
Dus de tekst moet met een [ENTER] vóór en [ENTER] ná van de andere tekst zijn gescheiden.
Bekende en veel gebruikte format’s zijn: Heading 1, 2 of 3.
– Heading 1, is gelijk aan de opmaak van de titel van de pagina.
– Heading 2, is iets kleiner en Heading 3 nog kleiner maar wel groter dan de normale teksten.
– Ik kan deze headings voor u opmaken. Dan bent u verzekerd dat de teksten over de hele website gelijk zijn opgemaakt.
PAS OP: bij kopiëren van teksten vanuit WORD of een andere website naar de website worden ook opmaakcodes mee gekopieerd!
En die opmaak codes vervuilen de site enorm en zorgen soms voor hele vreemde onvoorspelbare problemen.
Wil je dus dat soort teksten op de website plakken, gebruik dan de toets ‘paste as plain text’ in de editor.