Iedere website eigenaar wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: SEO (Search Engine Optimisation) of zoekoptimalisatie.
De meeste websites willen graag goed gevonden worden door hun (potentiële) klanten. Het allerbelangrijkste daarbij zijn de zoekwoorden die de klanten intypen in de zoekmachines.
Hoe verzin je die zoekwoorden?
1. Ten eerste weet jij, als eigenaar van de website, vaak het beste welke speciale woorden in het specifieke vakgebied gebruikt worden. Het zogenaamde vakjargon.
2. Vervolgens moet je je gaan afvragen: kennen potentiële klanten die zoekwoorden?
Gebruiken ze die woorden als ze zoeken naar jouw product, of gebruiken ze eerst andere woorden, om uiteindelijk toch bij het gebruikte vakjargon uit te komen?
3. De volgende stap is een zoekwoorden analyse, om te achterhalen hoeveel mensen per maand de zoekwoorden intypen.
Of belangrijker nog: of ze die zoekwoorden uberhaubt gebruiken.
Zo bouw ik bv een website voor een ‘kindercoach’. Na analyse bleek dat ‘kindercoach’ zo’n nieuwe term is, dat er bijna niet op gezocht wordt!
In dat geval moet je de term natuurlijk wel gebruiken, maar je moet je op andere termen richten om goed gevonden te worden door jouw doelgroep.
4. In de zoekwoorden analyse kun je ook kijken welke termen jouw potentiële klanten allemaal gebruiken als ze zoeken naar jouw product.
Gebruik de zoekwoorden in de teksten op je website.
Als je een overzicht hebt van de woorden waar je potentiële klanten op zoeken, dan ga je op je website die woorden in de teksten verwerken.
– Gebruik die zoektermen meerdere keren per pagina.
– Zorg vooral dat de pagina’s zinvolle informatie bevatten.
Wanneer een klant zoekt op ‘paardenfluisteraar’ en hij komt op een website waar wel het woord wordt gebruikt, maar men voer voor paarden verkoopt. Dan zal de bezoeker de pagina snel afsluiten (bounce rate). En Google monitort dat en zal die website lager in de zoekresultaten tonen.
Zoekwoorden monitoring en website optimalisatie.
Meten is weten! Als je serieus wilt weten wat het effect is, dan moet je dat in je agenda gaan inplannen.
Bekijk maandelijks jouw ranking in de zoekmachines door een aantal vaste zoekwoorden te testen.
– Zo krijg je inzicht in jouw ranking.
– Pas maandelijks indien nodig de teksten aan.
– Gebruik de zoekwoorden anders. Maak de teksten beter.
– En controleer een maand later opnieuw.
– Voer één keer per jaar een zoekwoorden analyse uit, om te kijken hoe jouw zoekwoorden het nu doen.
Heb je vragen of goede opmerkingen over dit onderwerp?
Reageer dan hieronder.
Ik zal in de maanden september t/m december 2013 elke maand een gratis zoekwoorden analyse weggeven! (die verloot ik tussen iedereen die reageert op deze blog)
Beste Patrick,
Inmiddels heb ik vernomen dat je activiteiten op facebook en twitter die gelinked zijn aan je website, bepalend zijn voor je ranking. De zoekwoorden schijnen daarin niet meer de leidende factor te zijn. Klopt dat? Kan jij me uitleggen hoe het nu precies zit?
Hartelijke groeten,
Hetty Broeders
Hetty, goede vraag.
Het is zo dat de ranking in Google (dat is de belangrijkste zoekmachine) door een algoritme wordt bepaald met meer dan 200 parameters.
Die parameters veranderen constant.
En niemand weet wat precies de parameters zijn.
Iedereen wil immers bovenaan staan!
Dus wat je precies moet doen om ‘hoog’ te eindigen is fingerspitze gefuhl. Als je hier veel mee bezig bent, dan krijg je gevoel voor wat er met de zoekresultaten gebeurd als je bepaalde zaken uitvoert.
De sociale media horen daar zeker bij! Activiteiten op de sociale media, gelinkt met je website zullen de ranking positief beïnvloeden.
Maar zoals gezegd zijn er meer dan 200!
Een van de oudste, en in mijn mening zeer belangrijke, is en blijft de zoekwoorden (keywords).
Een coach klaagde over het feit dat ze niet gevonden werd met een bepaald zoekwoord. Na analyse bleek dat ze dat woord niet één keer op haar site gebruikte!
Dus een veel betere vraag zou zijn: waar moet je je beperkte tijd instoppen, om een zo positief mogelijk resultaat (=hogere ranking) te behalen?
Ik denk ‘content is king’, dus dat moet puik en duidelijk zijn.
Hi hi
Hier een reactie van mij
Mooie nieuwsbrief en duidelijk
Ik heb een vraag destijds zijn wij natuurlijk al bezig geweest bovenaan te komen in google
Wat toen niet gelukt is.Heb je nu nieuwe inzichten en tools gekregen of blijft het voor Herbalife distrib moeilijk.
Gr Maria
Maria,
Het probleem is dat er te veel mensen op nummer 1 willen staan in deze branche!
Het zoekwoord ‘afvallen’ levert alleen al in Nederland 4,4 miljoen hits op!
Dus het is mijn inziens onmogelijk om een website te optimaliseren op zo’n zoekwoord.
Wat er moet gebeuren als je toch iets wilt gaan bereiken in de zoekmachines is een hele marketing campagne op te zetten. En dat is héél erg veel werk.
Waarschijnlijk in de begintijd een volle dagtaak om alles van de grond te krijgen. En daarna moet je er veel tijd in blijven stoppen om de boel levendig te houden.
Het beste kun je met meerdere mensen hieraan gaan werken. Zodat je met elkaar de taken verdeeld.
Waar zit ik aan te denken:
– blog met supergoede authentieke artikelen en informatie over het onderwerp, gekoppeld aan een nieuwsbrief
– twitter en facebook pagina, waar je wekelijks de leuke ter zake doende activiteiten bijhoud
– alles bij elkaar moet er een levendige community ontstaan van klanten en oud-klanten. Die actief betrokken blijven bij dit onderwerp.
Er is nog één andere manier, de makkelijke manier. De reden waarom Google een van de grootste en rijkste bedrijven ter wereld is. En dat is betalen voor een hoge notering, zodat jouw advertentie hoog in de zoekmachines wordt getoond.
Beste Patrick,
Ik ga je nieuwsbrief lezen, en niet omdat ik zo percé bovenaan de googlelijst wil staan. Simpelweg gevonden worden is me genoeg.
Dank voor alle informatie.
En hartelijke groet
Yvonne,
Dat is ook een van de redenen van deze blog: dat mensen in ieder geval op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Je kunt dan in ieder geval bewust een keuze maken of je het wilt gebruiken of niet.
Ondertussen was jij de 3e persoon die reageerde. Dus bij deze zijn de 3 winnaars bekend van mijn oproep in de nieuwsbrief om te reageren.
Ik zal binnenkort contact opnemen.
Jullie krijgen alle drie een gratis zoekwoorden analyse!
Fantastisch, dank je wel!