Er bestaan legio tools om de bezoekersaantallen op uw website te monitoren, maar de interpretatie van al die gegevens is vaak erg tijdrovend of ondoorzichtig.
Een tool, die erg gebruikersvriendelijk werkt is Analytics van Google.
Als je Google Analytics hebt ingesteld en je bezoekt 20 dagen later de website dan zou dit de startpagina kunnen zijn.
Deze startpagina geeft al veel informatie over de website:
– je ziet in een grafiek hoeveel mensen de site dagelijks hebben bezocht
– de website is in 20 dagen 1110 x is bezocht
– dat er 718 (64,9%) unieke bezoekers waren (35,1% zijn bezoekers die de website 2 of meer keren hebben bezocht)
– een bezoeker bekijkt gemiddeld 6.23 pagina’s (dat is best veel)
– in totaal blijft een bezoeker 5:27 minuten
– de bounce rate is 31,6%, dat zijn bezoekers die de 1e pagina waar ze belanden meteen weer sluiten. Ze waren dus op de verkeerde plaats, ze vonden niet de informatie die ze zochten. (een bounce rate van 60% is nog steeds goed, dit is supergoed)
Klik nu op de optie ‘Visitorflow’
Deze pagina geeft heel snel informatie hoe de bezoekersflow is:
– De eerste kolom laat zien dat van de 1100 bezoekers de meeste uit Nederland komen
– De 2e kolom is de startpagina van een bezoek, je ziet dat veruit de meeste mensen op de homepagina binnenkomen (aangegeven als ‘/’), en daarna 81 mensen op een vacature pagina
– In de 3e kolom zie je de 1e klik, dus de vervolg pagina van het startpunt. In dit geval klikken 190 mensen door naar de activiteiten en 176 naar de webpagina over kinderen.
– De 4e kolom is de 2e klik van een bezoeker, 102 mensen kiezen dan voor de pagina workshops.
Analyse en conclusies
– Een eerste conclusie is dat deze website behoorlijk goed wordt bezocht (dus de vindbaarheid is buitengewoon goed)
– Ten tweede blijft een bezoeker best lang op de website, en bekijkt gemiddeld 5 pagina’s. Dat is bovengemiddeld hoog, en betekent dat een bezoeker genoeg informatie vindt om zijn kostbare tijd aan deze website te besteden.
– De bezoekersflow geeft inzicht in het gedrag van de bezoekers. Ik denk dat in dit geval het doel van de website is geslaagd: mensen prettig informeren over aanbod en activiteiten.
Webnovation installeert gratis voor zijn klanten Google Analytics.
Een klant kan zo snel en eenvoudig de statistieken bezoeken en eigen conclusies trekken.
Heb je vragen of wil je meer uitleg over Google Analytics? Laat het hieronder weten.