De Wereldwijde ranglijst van grootste bedrijven wordt gedomineerd door Exxon, Wal-Mart, Apple en Google.
Hoe komt Google in die lijst?
Omdat heel veel mensen Google betalen zodat hun website beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten.
Als je iets zoekt in Google, dan krijg je zogenaamde ‘natuurlijke zoekresultaten’, dat is een lijst van zoekresultaten die Google samenstelt aan de hand van meer dan 200 criteria.
Maar je krijgt bovenin je scherm (met een gelige achtergrond) en ook rechts een lijst van websites die betalen!
Deze service heet: Google Adwords.
Wat is Google Adwords en is het wat voor jou?
Google Adwords gebruikt het ‘Pay per click’ concept.
Voor elke klik van een bezoeker op een advertentie naar jouw website, betaal je een klein bedrag aan Google.
Dat kleine bedrag kan €0,05 zijn, maar als je een zoekwoord als ‘dieet’ gaat gebruiken, kan het wel €2 per klik zijn.
De Google Adwords omgeving is super gebruikersvriendelijk. Maar ook dermate geavanceerd dat je al snel een professional moet inhuren als je het optimaal wilt instellen.
De basis is eenvoudig:
– Je stelt een maximum budget in (bv €2,- per dag)
– Je stelt een aantal zoekwoorden in (wanneer jouw advertentie moet worden getoond)
– Bedenk pakkende advertentie teksten bij de zoekwoorden
– Voer een link in naar een website of (beter nog) een specifieke pagina van je website.
Deze basis is eenvoudig, je volgt eenvoudigweg een aantal invulschermen. Je ziet schattingen voorbij komen van hoeveel je moet betalen om jouw advertentie in beeld te krijgen.
In een dashboard zie je een mooi overzicht van alle advertenties die je hebt lopen.
Met statistieken:
– hoe vaak de advertentie in beeld is geweest (of niet als je een laag bedrag bied)
– de positie van jou advertentie (wanneer er veel concurrentie is en er veel geboden wordt sta je niet altijd op de 1e positie)
– hoeveel mensen er daadwerkelijk op jouw advertentie hebben geklikt
– en hoeveel budget je hebt verbruikt
Hoe eenvoudig deze basis ook lijkt, hier een aantal valkuilen:
1. Je betaalt Google voor iedere klik.
Ongeacht of de doorgestuurde persoon nu 1 seconde of 5 minuten op jouw website doorbrengt.
Of je nu wel of geen omzet maakt. Na elke klik zegt Google: kassa, bedankt.
Denk van te voren na over de zoekwoorden. En zorg dat een bezoeker ook daadwerkelijk de informatie krijgt waarnaar hij op zoek is!
Stel iemand zoekt op ‘Fries Museum’ en jij hebt ingesteld dat die mensen naar jouw website worden gestuurd.
Maar jij bent niet het Friese museum, maar een lokale kunstenaar die denkt op deze manier potentiële kopers van zijn werk naar zijn website te trekken.
Ik ben een toerist die op zoek is naar het Friese Museum en komt op deze manier terecht op de website van deze kunstenaar. Hoe mooi het werk van deze kunstenaar ook is, ik ben op zoek naar het Friese museum. Dus de kans is vrij groot dat ik de website heel snel weer sluit…
2. Zorg voor goede tracking op je website
Je wilt de mensen die op jouw website terecht komen goed kunnen volgen.
Zodat je weet hoe lang ze blijven en welke pagina’s ze bezoeken.
Met die informatie kun je later je Adwords campagnes weer aanpassen.
3. Stuur een bezoeker niet standaard naar jouw homepage.
Mensen zoeken naar specifieke informatie. In dit geval heeft een bezoeker geklikt naar aanleiding van de advertentie tekst die je in Adwords hebt ingegeven. Zorg dat de website daar weer op in speelt.
Is dat niet het geval dan zullen veel bezoekers de site meteen sluiten (terug te vinden in Google Analytics als ‘bounce rate’)
4. Ga er niet vanuit dat alle advertenties gelijk zijn.
Na analyse zul je zien dat sommige advertenties meer opleveren (aan verkopen, reacties, hogere klantenkring, etc) dan anderen. De ervaring zal jou leren waar je misschien wel meer moet gaan bieden per advertentie en andere advertenties kun je misschien maar beter verwijderen.
5. Behandel zoek- en display netwerk niet hetzelfde!
Een advertentie kan terechtkomen boven of naast de zoekresultaten van de Google zoek website. (zoek netwerk)
Maar de advertentie kan ook terechtkomen naast de tekst van een website die zich bij Google heeft aangemeld! (display netwerk)
Zoals je weet krijg je op heel veel websites reclame in beeld. Als jouw website heel veel verkeer heeft, dan kun je overwegen om een contract met Google af te sluiten om Google reclame op jouw website te tonen. Google betaald je dan (dat is maar heel weinig, misschien €0,01 per klik) wanneer iemand op jouw website heeft doorgeklikt op een advertentie.
Op ‘zoek netwerk’ advertenties kan een internet marketeer een formule los laten, om te bepalen hoe effectief een advertentie is: CTR, Click-through rate (%) = clich through (#) / Impressions (#)
Die formule is echter niet bruikbaar bij ‘display netwerken’, omdat je simpelweg van te voren niet weet op welke website, naast welke tekst, jouw advertentie wordt getoond. Google bepaald namelijk of het denkt dat jouw advertentie aansluit bij die specifieke website.
Uiteindelijk wordt je afgerekend per klik, maar zoek en display netwerken zijn 2 verschillende werelden.
Conclusie
Google Adwords is zeer eenvoudig op te zetten (het levert Google immers miljarden op). Maar je merkt dat bij valkuil 5 het al wat ingewikkelder wordt, of misschien was je al eerder afgehaakt!
Als je helemaal optimaal gebruik wilt maken van Google Adwords dan moet je een expert inhuren tijdens het instellen en die expert de resultaten regelmatig laten finetunen.
De kosten kunnen aardig doortikken, je betaalt immers jaar na jaar. Reken eens uit hoeveel adverteren kost met een €2 budget per dag? Dat is €730 per jaar, exclusief kosten voor inhuren van een expert.
Veel mensen stellen Adwords éénmaal in, en vergeten het daarna. Ze gaan ervan uit dat ze goed bezig zijn. Net zoiets als lid worden van een sportschool en nooit gaan.
Mijn uitdaging als webbouwer is:
– Om websites te bouwen die goed scoren in de natuurlijke resultaten, zonder Adwords.
– Om mijn klanten goed uit te leggen hoe ze zelf de natuurlijk resultaten kunnen beïnvloeden.
– De basis begint met goede teksten!
– Zorg dat je de juiste zoekwoorden gebruikt
– En zet in je agenda om elk kwartaal een aantal uren uit te trekken om de zoekresultaten te finetunen.
Laat jouw gedachte of reactie hieronder achter (kan anoniem).
Laat ook weten als je meer wilt weten van het gebruik van Google Adwords.
De complimenten met de duidelijkheid en de informatie op uw website.
Zijn bezig een webshop op te zetten en willen bij gelegenheid wanneer u niet te duur bent gebruik maken van uw diensten.
Beste heer Noortwijk,
dank voor uw compliment.
Ik denk graag mee met het opzetten van uw nieuwe webwinkel. Helaas ben ik erg druk en heb zeker de komende 4 weken geen tijd.
Maar er is wel tijd om even telefonisch contact te hebben, dan kunnen we doorspreken waar u mee bezig bent.
U kunt mij bereiken op 06-4573 4526
Vriendelijke groet,
Patrick Roelofs