Wanneer je besloten hebt om een blog te gaan onderhouden, dan denk je in eerste instantie dat je dat in je drukke bestaan er nog wel even bij kunt doen.
Je bent enthousiast over de nieuwe uitdagingen en je staat te popelen om al je kennis met de wereld te delen.
Maar al snel blijkt dat je je vergist hebt. Je agenda zit al zo vol dat je ipv een goede blog die je inzet voor je bedrijf er juist een nieuw hoofdpijn dossier bij hebt.
1. Bezint eer ge begint
Zoals je hier kunt lezen 8-fouten-bij-gebruik-van-sociale-media is het goed om van te voren te bedenken of een blog aansluit bij jouw doel.
Is dat doel bijvoorbeeld om jezelf te profileren als expert op een bepaald vakgebied, dan is een blog zeker een goed idee.
Lees dit blogartikel goed door zodat je snel en efficiënt een goed artikel kunt schrijven. Maak in je agenda een planning zodat je op gezette tijden je blog kan voorzien van goede artikelen.
Er is namelijk weinig motiverends aan een Blog die je bezoekt en het laatste artikel is 1 jaar geleden geschreven.
2. De titel
De titel van een blog moet aanspreken.
Het moet zo uitdagend zijn dat mensen meteen gemotiveerd zijn om de tekst te gaan lezen.
Zo kun je op andere plaatsen, bv in een nieuwsbrief verwijzen naar het artikel. De titel is dan al genoeg om mensen door te laten klikken.
Neem als voorbeeld deze blog. Ik had die kunnen noemen: ‘Blog artikelen schrijven’
Dat dekt de lading, maar nodigt niet echt uit.
De toevoeging ‘Snel en efficiënt’ zorgt al voor meer prikkeling.
Het getal 6 is niet echt nodig maar geeft een lezer wel houvast dat het geen 36-stappen plan is, hahahaha.
3. De tekstopbouw
Orden de tekst, waarbij je in de gaten moet hebben dat internet een vluchtig medium is.
Een bezoeker leest vaak niet alle tekst maar scant de tekst en leest alleen wat hij/zij interessant vind.
– Begin met een inleidende paragraaf die de kern van het artikel beschrijft.
– Je zou in de inleidende paragraaf een probleem kunnen beschrijven en dat probleem wat uitvergroten en overdrijven. (lees met deze kennis maar eens de inleiding van dit artikel)
– Daarna ga je puntsgewijs de oplossingen presenteren en uitwerken.
– Zorg dat je de belangrijke termen even vetgedrukt maakt, zodat een bezoeker snel overzicht heeft en gemotiveerd om door te lezen.
4. De tijdloze blog
Deze tip is op 2 verschillende zaken van toepassing: op de datum die verschijnt onder een blogartikel en op de inhoud van het artikel.
- Blogartikel datum
99% van de blogs zijn voorzien van datums. Zo zie je meteen wanneer het artikel is geschreven.
Ik vindt dat zelf als webdesigner en webbouwer niet slim.
Want je weet zelf: als je Googled op een onderwerp en je komt 3 artikelen tegen die voorzien zijn van een datum. Dan ben je toch geneigd om het artikel te lezen dat het ‘nieuwst’ is.
Daarom adviseer ik mijn klanten om die datum te verwijderen.
- Inhoud van het artikel
Informatie is natuurlijk onderhevig aan veroudering en nieuwe inzichten.
Maar toch kun je tijdens het schrijven van een artikel proberen om meer ‘tijdloos’ te schrijven. In plaats van informatie te geven die over 2 maanden al achterhaald is, kun je ook teksten schrijven die over 2 jaar nog altijd relevant zijn!
5. Not done
Een blog of je sociale media inzetten om direct te verkopen wordt over het algemeen niet op prijs gesteld.
Onthoud dat het oude ‘marketing’ systeem (dit is de beste pindakaas, koop ons nu) niet echt meer werkt. Mensen willen eerst informatie. Daarna willen ze referenties van anderen.
En maken dan later een afgewogen beslissing wat ze gaan aankopen.
6. Planning
– Plan een ochtend vrij, zet een kop thee en ga achter je PC of laptop zitten.
– Open een nieuw Word document en bewaar dat document in de juiste map met de naam bijvoorbeeld ‘blogartikelen webnovationblog jan-mrt 201x’.
– Begin met een korte brainstorm sessie: schrijf snel 3 onderwerpen op waar je het over wilt hebben.
– Over elk onderwerp gaan we 2 artikelen schrijven.
Bedenk daarom bij elk gevonden onderwerp 3 pakkende titels (lees puntje 2 hierboven door).
– Je hebt nu dus 3×3= 9 titels.
– Nu streep je er 3 weg. De 3 slechtste titels of artikelen die te ingewikkeld zijn of te veel tijd zouden gaan kosten.
– Er blijven nu 6 titels over.
– Schrijf snel onder elke titel steekwoorden op wat je wilt vertellen. Denk aan punt 3 de ‘tekstopbouw’.
– Nu heb je een prachtige basis om heel snel 6 hele goede artikelen te schrijven.
Doe dat eens via de kzk-methode: de kip zonder kop.
Schrijf heel snel alles op wat er bij je opkomt. Daarna breng je structuur aan en til je het artikel naar een hoger niveau.
– Wil je helemaal zeker zijn, dan laat je de artikelen eerst lezen en corrigeren door een vriend of kennis.
– Daarna plan je in je agenda wanneer je het artikel de komende tijd gaat publiceren op je blog.
Ik hoop dat je veel inspiratie hebt opgedaan om snel en efficient artikelen te gaan schrijven.
Mocht je essentiele zaken missen of het helemaal niet eens zijn? Laat dan hieronder een reactie achter.