Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden.
Bekende voorbeelden zijn Facebook, YouTube, Linkedin en Twitter, maar ook bijvoorbeeld WikiPedia.
Volgens recent onderzoek van Intermediair gebruikt ongeveer 50% géén sociale media. Onafhankelijk van het opleidingsniveau.
Voor degenen die nog geen gebruik maakt van sociale media: je hoeft het niet te gebruiken, maar kennis is macht! Lees rustig alle artikelen en reacties over sociale media eens door, en bepaal dan of het inderdaad helemaal niets is..
De kracht van social media is de combinatie van delen, luistere
n en reageren. Iedereen kan met goede inhoudelijke reacties laten zien dat zij de expert zijn.
Sta open voor een dialoog, volg interessante en vak- en doelgroepen. Maak daarbij geen reclame voor je bedrijf, binnen social media is dat ‘not done’.
Door inhoudelijk goede reacties te geven raken mensen geïnteresseerd en klikken vanzelf door naar je website. En zorg dan wel dat men op je eigen website vindt wat ze verwachten aan te treffen! Anders zullen bezoekers de website weer snel verlaten. Een gemiste kans!
Social media vergt tijd. Het opzetten van de verschillende pagina’s en kanalen kost in het begin veel tijd.
Maar het wordt beloond door:
– nieuwsgierige bezoekers die naar je website doorklikken
– en een betere vindbaarheid omdat een goede aanwezigheid binnen social media van invloed is op de zoekmachines. Zo neemt Google de activiteit binnen social media mee in het algoritme wat uiteindelijk de positie van een website bepaald.