Website interface: waarom een responsive website design waardeloos is.

Wat is responsive design?
Er is nu al een tijdje een nieuwe term in webdesign land: responsive design.
Een responsive website, is een website die zich aanpast aan kleine schermen van bv mobiele telefoons.
Het meest gehoorde argument is ‘smart phones zijn een alsmaar groeiende markt’.
Maar is dat wel zo, en hoeveel concessies wil je doen?

Natuurlijk is er een groeiend aantal smart phones. Net zoals er morgen meer mensen op aarde zullen zijn dan vandaag. Het is een triviaal feit, maar het betekent niets.
Waarschijnlijk wordt deze uitspraak vooral gevoed vanuit de design community.
Waarom zou je een responsive website willen hebben? Misschien omdat ze veel duurder zijn om te bouwen?

Of misschien wil de eigenaar laten zien wat er technisch allemaal mogelijk is.
Maar werkt het ook? Levert het meer conversie op? Ga je niet juist je bezoekers irriteren?

Voorbeeld
Hier zie je een prima website met een horizontaal menu bovenin, daaronder een (misschien iets te hoge maar wel lekker kijkend en catchy) header.
Daaronder staan links de teksten. En rechts snelbuttons en call to actions.

1-normale-website

2-mobiele-websiteHier rechts zie je dezelfde website maar op een mobiel.

Alle navigatie buttons zijn verdwenen. Die moet je nu opzoeken door helemaal naar beneden te scrollen!

Probeer het zelf uit:
– ga naar de website
– maak het venster van jouw internet browser heel smal
– en ervaar zelf wat een mobiele gebruiker ziet….

brrrrrr, vreselijk.

Wil je echt lachen? Maak dan je browser eens kleiner als je deze website bekijkt.
hahaha, het is ook responsive!
Maak het venster eens verschillende breedtes, en je zult zien dat de opmaak steeds veranderd.
Irritant!
Ik wilde bij de bouw van deze blog graag een cutting edge design. Maar ik ben ondertussen druk bezig om mijn inzichten te herzien!

Wees bedacht op responsive design.
Er zijn een aantal onderschatte nadelen.
Want de website ziet er op elk apparaat er weer anders uit. Het ontwerp past zicht namelijk aan de breedte van het apparaat aan.
Hierdoor heb je veel minder controle over hoe jij de teksten en afbeeldingen wilt laten zien aan je publiek. Eigenlijk doe je een stap van 10 jaar terug in de tijd mbt intuïtieve webdesign.

En wat dacht je hiervan:
– Ben jij onder de indruk van de mobiele websites die je tegenkomt? NEE
– Zijn ze net zo intuïtief te navigeren als de normale website? ECHT NIET
– Is het vervelend om op de mobiel af en toe wat te zoomen en scrollen om de tekst te kunnen lezen? NIET ECHT, dat gaat heel snel en simpel.

Begrijp mij niet verkeerd.
Er zijn praktische toepassingen om wel een mobiele responsive website te bouwen.
Bijvoorbeeld als je wehkamp heet, en 50% van jouw lowbudget doelgroep in de trein winkelt op hun mobiel.

Maar ik denk niet dat het een noodzakelijk kwaad is.
De mobiele telefoon browsers worden steeds beter. De highend mobiele telefoons (zoals de galaxy en note) kunnen nu al moeite loos alle websites aan. Ook wordt mobiel internet steeds sneller, dus er is ook minder behoefte aan sites met minimaal internet verkeer.

Conclusie
Als je met zorg een website hebt gebouwd, waarom zou je die vervolgens gaan uitkleden door het verwijderen van elementen aan de zijkanten? De calls to action verwijder je, op een site die sowieso al lastiger te navigeren is op de kleine mobiele schermen.
Je hebt een normale website, totaal geoptimaliseerd om een bezoeker snel toegang te geven tot datgene dat hij zoekt. En vervolgens de mogelijkheid tot conversie.
En dan maak je een mobiele versie van die website die een bezoeker totaal in de war brengt. Frustreert. want hij was net zo lekker op de normale website aan het inlezen.

Nog frustrerender is dat je zo’n mobiele website vaak niet kan terugschakelen naar de normale modus!
Dus dan ben je als mobiele bezoeker verplicht om je door de rommelige site te navigeren. Resultaat? De bezoeker klikt weg, ofwel weer een potentiële klant minder.

En heb je al aan jouw doelgroep gedacht?
Is jouw doelgroep de mensen met een boven modaal budget die een highend telefoon kunnen betalen?
Of de klant met een klein budget die met een inferieure mobiel het internet op gaat?

 

Laat hieronder een bericht achter als je het eens of oneens bent met de stelling. ‘Responsive webdesign is waardeloos’.

Een gedachte over “Website interface: waarom een responsive website design waardeloos is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>