Zoekoptimalisatie traject

Tijdens het bouwen van een website krijg je van mij tips over het gebruik van zoekwoorden.
Ik zal deze tips hieronder noemen, waarbij het vooral belangrijk is om ze ook daadwerkelijk consequent uit te voeren. En om regelmatig te controleren hoe goed je vindbaar bent in Google.

seach-engine-optimisationJe zult na het lezen van de tips begrijpen dat je dit weliswaar zelf kunt doen, maar dat uitbesteden aan een professional een beter idee is!
Daarom biedt ik een zoekoptimalisatie traject aan.
Voor nieuwe of bestaande klanten.
Wat dat project precies inhoud ligt helemaal aan de klant, de website, de branche, de concurrentie, etc.
Vraag een offerte aan, waarbij we eerste even telefonisch kortsluiten wat je precies verwacht van de vindbaarheid van jouw website!

Zoekoptimalisatie tips:

1. Maak een overzicht van alle pagina’s van je website.
Meestal bouw ik een geautomatiseerd overzicht (sitemap) op de website in.
Kopieer die sitemap naar bijvoorbeeld een Word document of naar een Evernote notitie.

2. Nu hoeven niet alle pagina’s goed vindbaar te zijn in Google. Maar een aantal pagina’s beslist wel!
Zet achter die pagina’s (hooguit) 2 zoekwoorden waarop die pagina goed gevonden moet worden. (Maak niet de fout er meer te nemen, want dan ziet Google dat als spam, en streef je je doel voorbij)
– Hoe specifieker de zoekwoorden, des te beter je gevonden zult gaan worden.
– Zo zal ‘pedicure’ geen hoge notering opleveren met 1.000.000 hits, maar ‘pedicure Alkmaar’ wel!
– Zorg dat de zoekwoorden ook daadwerkelijk in de tekst van die webpagina voorkomen. Liefst vaker dan 1 keer. Het meest ideale is een zoekwoord dichtheid van 5%, ofwel 5 op de 100 woorden op de pagina bevat het zoekwoord!
– Verwerk de zoekwoorden in de titel van de pagina
– Zorg dat de zoekwoorden in de leesbare URL van de pagina zijn verwerkt
– Verwerk de zoekwoorden in de 1e paragraaf van de pagina
– Verwerk de zoekwoorden in de metatag ‘beschrijving’ van de pagina
– Het duurt nu 2-4 weken voordat in Google gecontroleerd kan worden wat de nieuwe positie is.

3. Monitoren
Zorg dat je een tool als Google analytics op je website hebt geïnstalleerd, zodat je de bezoekers van de website in de gaten kunt houden.
Nu is Google analytics zeer uitgebreid. Mijns inziens zo uitgebreid en complex, dat het zijn doel voor de meeste mensen voorbij schiet.
Want wat wil je weten:
– hoeveel mensen bezoeken welke pagina’s
– met welke zoekopdrachten zijn bezoekers op jouw website terecht gekomen.

4. Maak tot slot een SEO planning.
– Gebruik daarvoor de sitemap van punt 1.
– Controleer de vindbaarheid van de verschillende pagina’s in Google. Gebruik daarvoor de ‘incognito modus’ van je webbrowser, om er zeker van te zijn dat je Google algemene resultaten toont.
– Plan in je agenda om de komende maanden één keer per maand: de zoekpositie in Google te controleren
– Is je positie niet naar tevredenheid, klik dan op de webpagina’s die boven jou staan in de zoekresultaten, en probeer te achterhalen wat de reden is dat zij hoger staan dan jij!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>