6 Stappen om zoekwoorden in teksten te verwerken.

Zeer regelmatig krijg ik vragen van klanten dat ze niet optimaal worden gevonden in de zoekmachines. Een eerste korte analyse laat meestal zien dat de zoekwoorden waarop ze gevonden willen worden helemaal niet in de teksten van hun website voorkomen!

SEO Perfect CompanyDus als jij de woorden al niet gebruikt, hoe zou Google dan moeten weten dat je graag op die woorden gevonden wilt worden?

Hieronder staat een stappen plan.
Elke stap kost tijd, dus maak een afweging hoever en hoe ingewikkeld je wilt gaan!

Stap 1.
Voor elke pagina van jouw website kies je 1 tot 2 zoekwoorden waarop je goed gevonden wilt worden.
Gebruik er niet meer dan dat, want daarboven wordt het veel te ingewikkeld om de volgende zeer essentiële stappen uit te voeren. Bovendien zou Google het als spam kunnen interpreteren en zak je in de ranking.
Welke zoekwoorden? Dat kun jij het beste zelf beslissen!
Gebruik bijvoorbeeld woorden uit jouw branche.
Of laat een zoekwoorden analyse doen, zodat je een overzicht hebt welke woorden men daadwerkelijk in Google gebruikt als men zoekt.

Stap 2.
Gebruik de zoekwoorden ook daadwerkelijk in de tekst van jouw website pagina.
Laat de zoekwoorden meteen terugkomen in eerste alinea van je tekst. Zo krijgt een bezoeker die vanuit Google op jouw website is beland, direct de confirmatie dat hij op de juiste plek is!
Doe daarbij geen concessies aan de leesbaarheid! Want als je een onleesbare tekst produceert, alleen maar gevuld met zoekwoorden. Dan zal een bezoeker die pagina snel weg klikken (want er is niets zinvols te vinden). En dat ziet Google als zijnde dat de pagina niet interessant is, en zak je in de zoekresultaten. Of Google beschouwt jou als spammer, zet jou op de blacklist en je website verdwijnt totaal uit de zoekresultaten.
Website teksten moeten minimaal 300 woorden bevatten en het moet echt ergens over gaan!

Stap 3.
De zoekwoorden moeten opvallen in de tekst.
Dat kan in de titel van de pagina, in de URL van de pagina, door header tags te gebruiken (heading 1, 2 of 3).
Of door de woorden op te laten vallen met schuin of vetgedrukt.

Stap 4.
Wil je nog beter gevonden worden dan moet je gaan kijken naar de woord dichtheid. Als je van de 100 woorden 8x een zoekwoord gebruikt, dan is de woorddichtheid 8.
Een woord dichtheid van 8 is optimaal. Hoger niet, dan wordt het weer als spam gezien door Google.
Zorg dat de teksten leesbaar blijven! En dat de inhoud waardevolle informatie bevat voor de bezoekers!

Stap 5.
Je kunt voor elke pagina van de website zoekwoorden en een beschrijving van de pagina aan Google doorgeven via instellingen van je website.
Helaas gebruikt Google de zoekwoorden die je doorgeeft niet meer sinds 2013. Google bepaalt zelf welke woorden op de pagina belangrijk zijn.

Maar je kunt nog wel de beschrijving doorgeven aan Google.
Wat is die beschrijving?
Dat is een korte samenvatting van jouw website pagina, zichtbaar in de zoekresultaten als 2 zwarte regels onder de URL.

Als je geen beschrijving doorgeeft, dan gebruikt Google de eerste 2 regels van jouw tekst. Meestal is dat prima.
Maar meestal kun je beter zelf een uitdagende tekst verzinnen, specifiek voor die pagina, waarbij je meteen een aantal van jouw belangrijke zoekwoorden verwerkt!

Stap 6.
Bovenstaande verhaal geldt voor elke pagina van je website.
Dus voor elke pagina kun je weer 1 of 2 zoekwoorden opschrijven, teksten aanpassen en beschrijving doorgeven.

Stap 7 Maak een SEO plan.
Er waren toch maar 6 stappen?
Ik heb er nog een bedacht en aangezien ik de URL niet wil aanpassen, blijft de titel ‘6 stappen’.

  1. Maak een document genaamd ‘SEO Plan';
  2. Noteer 5-8 zoekwoorden, waarop jouw website goed gevonden moet worden;
  3. Noteer datum en bepaal je ranking in Google op jouw zoekwoorden, sta je niet bij de eerste 5 pagina’s (50) dan noteer je >50;
  4. Gebruik de 5-8 zoekwoorden zoveel mogelijk overal op je website, zonder dat het irritant of als spam wordt ervaren (gebruik de kennis van dit artikel en het artikel over website teksten schrijven);
  5. Plan in je agenda over 4 weken een nieuw controle moment;
  6. Na 4 weken pak je je ‘SEO Plan’ erbij en je begint met het controleren van je ranking;
  7. Vergelijk de ranking met stap 3.
    1. Is de ranking beter of naar tevredenheid, dan ben je klaar ga je naar stap 5;
    2. Is de ranking niet naar tevredenheid, dan ga je je teksten aanpassen.
      Hoe?
      Door de beste 3 websites te bestuderen die bovenaan staan met jouw zoekwoorden. Vergeet Bol.com, LOI of vergelijkingssites, die hebben 10 man personeel fulltime aan SEO werken.
      Zoek de kleinere websites, die positie zou jij ook kunnen halen.
      Probeer te achterhalen wat deze websites doen.
      Door dit elke maand uit te voeren krijg je ervaring en vinger spitzen gefuhl!
      Maak uitgebreide aantekeningen wat je doet, wat je veranderd. Zodat je over 4 weken kunt bepalen wat het effect was.
      Ga verder met stap 4.

 

Heel veel succes!
Ik hoop dat je veel inspiratie hebt opgedaan jouw website nog beter te optimaliseren voor zoekmachines.
Mocht je essentiële zaken missen of het helemaal niet eens zijn?
Laat dan hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>