keyword-researchIedere website eigenaar wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: SEO (Search Engine Optimisation) of zoekoptimalisatie.

De meeste websites willen graag goed gevonden worden door hun (potentiële) klanten. Het allerbelangrijkste daarbij zijn de zoekwoorden die de klanten intypen in de zoekmachines.

Hoe verzin je die zoekwoorden?
1. Ten eerste weet jij, als eigenaar van de website, vaak het beste welke speciale woorden in het specifieke vakgebied gebruikt worden. Het zogenaamde vakjargon.

2. Vervolgens moet je je gaan afvragen: kennen potentiële klanten die zoekwoorden?
Gebruiken ze die woorden als ze zoeken naar jouw product, of gebruiken ze eerst andere woorden, om uiteindelijk toch bij het gebruikte vakjargon uit te komen?

3. De volgende stap is een zoekwoorden analyse, om te achterhalen hoeveel mensen per maand de zoekwoorden intypen.
Of belangrijker nog: of ze die zoekwoorden uberhaubt gebruiken.

Zo bouw ik bv een website voor een ‘kindercoach’. Na analyse bleek dat ‘kindercoach’ zo’n nieuwe term is, dat er bijna niet op gezocht wordt!
In dat geval moet je de term natuurlijk wel gebruiken, maar je moet je op andere termen richten om goed gevonden te worden door jouw doelgroep.

4. In de zoekwoorden analyse kun je ook kijken welke termen jouw potentiële klanten allemaal gebruiken als ze zoeken naar jouw product.

Gebruik de zoekwoorden in de teksten op je website.
Als je een overzicht hebt van de woorden waar je potentiële klanten op zoeken, dan ga je op je website die woorden in de teksten verwerken.
– Gebruik die zoektermen meerdere keren per pagina.
– Zorg vooral dat de pagina’s zinvolle informatie bevatten.

Wanneer een klant zoekt op ‘paardenfluisteraar’ en hij komt op een website waar wel het woord wordt gebruikt, maar men voer voor paarden verkoopt. Dan zal de bezoeker de pagina snel afsluiten (bounce rate). En Google monitort dat en zal die website lager in de zoekresultaten tonen.

Zoekwoorden monitoring en website optimalisatie.
Meten is weten! Als je serieus wilt weten wat het effect is, dan moet je dat in je agenda gaan inplannen.
Bekijk maandelijks jouw ranking in de zoekmachines door een aantal vaste zoekwoorden te testen.
– Zo krijg je inzicht in jouw ranking.
– Pas maandelijks indien nodig de teksten aan.
– Gebruik de zoekwoorden anders. Maak de teksten beter.
– En controleer een maand later opnieuw.
– Voer één keer per jaar een zoekwoorden analyse uit, om te kijken hoe jouw zoekwoorden het nu doen.

Heb je vragen of goede opmerkingen over dit onderwerp?
Reageer dan hieronder.
Ik zal in de maanden september t/m december 2013 elke maand een gratis zoekwoorden analyse weggeven! (die verloot ik tussen iedereen die reageert op deze blog)

Vergelijkbare berichten