11 Ontwerp richtlijnen: bezint eer gij begint

1. Waarom ga je online?

Bedenk vooraf goed wat het doel van de website is.

Is het motief commercieel? Richt dan de webshop zo goed mogelijk in, en investeer daar ook in.
Is het doel het presenteren van het bedrijf? Besteed dan veel aandacht aan een goede, gesmeerde bedrijfspresentatie.
Gaat het om een dialoog met de doelgroep? Zorg er dan voor dat die dialoog plaats kan vinden. Wees bereikbaar en reageer rap op berichten van klanten.
In de praktijk gaat het doorgaans om een combinatie van bovengenoemde motieven.
Zorg voor een goede balans tussen de drie.

2. Hou het simpel

Hoe wilt je dat bezoekers de website gebruiken?
Toevallige passanten hebben een korte aandachtspanne.
In een fractie van een seconde wordt bepaald of de website interessant genoeg is voor een bezoek.
De homepage speelt daarbij een cruciale rol.

Start de website met een intro? Einde bezoek.
Zit de homepage niet goed in elkaar, met dode links? Ook dan haakt de passant af.
Vraag je de bezoeker wat ze willen: high/lowband, html/flash? Ook dan haken velen af.

Het wie, wat en waarom moet in één overzicht duidelijk zijn op uw homepage.
Het interactieontwerp, dus hoe de navigatie is ingericht, is stap twee.
Bezoekers moeten in maximaal twee tot drie stappen kunnen vinden wat ze zoeken.

3. Blijf jezelf

Internet kent vele hypes.
Het apenstaartje dat te pas en te onpas gebruikt wordt, dropshadows, knipperende flashlogo’s … allemaal zaken die afleiden van het doel: communiceren met de doelgroep.

Door nieuwe beeldtaal vergeten veel ondernemers de identiteit die ze jarenlang zorgvuldig hebben opgebouwd.
Huisstijlen worden compleet genegeerd.

Onthoud dus waar het bedrijf voor staat.

Wat is de merkpersoonlijkheid?
Wat is de beeldtaal die je in campagnes gebruikt?
Samen met het reclamebureau of puur op intuitie is ooit goed nagedacht over de strategie
en de website dient daar naadloos op aan te sluiten.

4. Techniek is een middel en geen doel op zich

terrible-webdesignHou altijd het doel van de website voor ogen.
Technische mogelijkheden dragen hieraan bij en mogen niet de boodschap vertroebelen.
Wees kritisch op technische trucjes van het webbureau, maar sluit niets uit.
Technische innovaties kunnen namelijk, mits goed ingezet, bijdragen aan een actuele en goede website.

5. Behandel de website als een volwaardig medium

Net als brochures, advertenties en alle andere uitingsvormen is de website een medium om doelgroepen mee te bereiken. Gebruik de website als volwaardig medium.

Ga niet ineens zelf foto’s maken en laat niet de receptioniste een leuk tekstje schrijven.
Leuk dat je de website zelf kunt beheren, maar dat is geen excuus om zelf de webdesigner uit te gaan hangen.
Kies altijd voor een goed webbureau, die de focus legt bij concept, strategie en vormgeving.
Reserveer er ook een volwassen budget voor.

6. De website is nooit af

De grootste fout die bedrijven maken is stilzitten na de lancering van de website.
Een website is geen online brochure met statische tekst, maar een proces.

Blijf bijsturen, bijschaven en doorontwikkelen.
Feedback, marktontwikkelingen en de ontwikkelingen binnen de eigen organisatie moeten online meteen effect hebben.
Daar zit het grote voordeel ten opzichte van gedrukte media.

Tegen relatief lage kosten heb je een communicatiekanaal dat up-to-date is.

En wie de website regelmatig actualiseert wordt veel aardiger gevonden door Google.

7. Hele website in flash?

Ontsla meteen het webbureau!
Flash is een krachtig instrument om bewegende beelden op uw site te krijgen; parchtige overgangen van video, interfaces, animatie, etc. De lijst is oneindig, maar dat wil niet zeggen dat de hele site in flash moet worden gebouwd!
Kijk maar naar de website van Macromedia/Adobe, de makers van Flash, zij hebben ook geen full-flash website.
Daar zullen ze toch wel hun redenen voor hebben.
Zij willen echt geld verdienen, en luisteren niet naar ‘designers’.

8. Navigatie: vind niet opnieuw het wiel uit!

Plaats de navigatiebalk bovenaan, aan de linkerkant of desnoods aan de rechterkant.
Maar probeer geen vernieuwingen aan te brengen in de manier waarop de bezoekers gewend zijn te navigeren.
De bezoeker raakt verward, dan geïrriteerd, kwaad, en weg is hij.

9. Content is king

Zorg voor genoeg tekst op uw website.
Tekst kan worden geïndexeerd door de zoekmachines, plaatjes of flash niet!
Huur desnoods iemand in die de juiste teksten op uw site plaatst.

10. Gruwel

Enkele basis beginselen:

geen knipperende teksten
geen popups
geen scrolling tekst
geen aparte intropagina of flashintro.

11. Muziek

Gebruik je muziek op een site, zorg dan dat die niet automatisch begint te spelen.
Hetzelfde geld voor video.
Veel bezoekers surfen op hun werk, en zullen niet blij zijn wanneer er harde muziek uit hun speakers galmt!
En andere bezoekers luisteren naar hun favoriete muziek tijdens het surfen, en er is niets irritanter dan een website die daar doorheen gaat galmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>