De aandachtsspanne op het internet is heel kort.
Je hebt een paar seconden de tijd om de bezoeker van je pagina ‘te pakken’.
Onthoud dat een bezoeker:
- Begint bij de titel van de pagina.
Dus de titel moet de inhoud van de tekst dekken, en uitnodigen om verder te lezen. - Vervolgens scant men de tekst, waarbij vetgedrukte woorden natuurlijk beter opvallen.
Pas de volgende tips toe voor de verdere opmaak van de tekst:
- Helderderheid en teasing
Onderwerp en thema van een webpagina moeten altijd direct zichtbaar zijn.
Zorg dus dat de titel van de pagina en de 1e alinea de inhoud van de hele webpagina goed weergeeft.
Je kunt daarbij de mensen teasen (prikkelen/plagen) door een tipje van de sluier op te lichten over de inhoud die gaat komen. Maar niet meteen alles te verklappen. - Tekst gelaagd schrijven
Probeer de teksten gelaagd te schrijven:
– de eerste alinea bevat de kern
– dan volgen de hoofdzaken
– daarna pas de details.
Mensen scrollen vaak niet snel naar de onderkant van de pagina.
Door het belangrijkste boven neer te zetten, zullen geïnteresseerden wel naar beneden scrollen. - Houdt het kort
Inleiding: 1 of 2 zinnen
Behandel een onderwerp per alinea, en een gedachte per zin.
Bij meer wordt het te ingewikkeld. - Witregels (of lege regels)
Zorg voor voldoende witregels tussen de alinea’s (=onderwerp).
Ook dat is prettiger voor de ogen en zorgt voor een beter overzicht. - Overbodige woorden en passages weglaten
Wanneer u een boodschap in 10 woorden kunt weergeven, waarom zou u er dan 20 gebruiken? - Maak lijsten
Bezoekers willen teksten makkelijk kunnen scannen.
Houd daar rekening mee door veel tussenkopjes te maken, die echt informatie bevatten.
Maak belangrijke woorden vetgedrukt en gebruik opsommingslijsten (zoals de punten van deze lijst) om de informatie gestructureerd te presenteren.
Je maakt een lijst door op de opsommingslijst (unordered list) of genummerde lijst (ordered list) te klikken van de editor.
Veel succes!
Pingback: Tip voor visueel ingestelden: gLog | Webnovation Blog
Super artikel!!!