Sociale media is een totaal nieuwe wereld.
De impact van het delen van eenvoudige teksten is soms niet te overzien (zoals het dorp Haren afgelopen jaar heeft kunnen ervaren).
Als je een fout maakt, dan zal de hele wereld die zien! En je verliest ook nog eens de grip op die informatie. Verwijderen kan vaak niet meer, omdat allerlei mensen de informatie al hebben geshared…
1. De eerste fout:
Gebruik sociale media niet alleen wanneer je er ‘zin’ in hebt.
Ga geen informatie verspreiden over het restaurant waar je hebt gegeten, wat je hebt gegeten en dat je net naar de wc bent geweest, waar zo’n leuk zeepje naast de kraan lag.
Dat is prima (nou ja prima, ik weet niet of mensen je lang zullen volgen) voor de facebook pagina die je met je vrienden en familie deelt. Maar niet als professional!
De professional heeft een doel, een visie en zorgt voor een sociale media plan! Een regelmatig schema van momenten dat er goede bruikbare informatie wordt gepost.
2. Als je dezelfde boodschap op twitter, linked-in, facebook, google+ zet, dan ben je niet goed bezig!
Elk sociale platform heeft zijn eigen specifieke karakteristieken.
Je hoeft niet alle platformen tegelijk te gebruiken, en je hoeft ook niet elk nieuwe platform als eerste uit te proberen! Kies er een uit, en ga daarmee aan de slag.
3. Iedereen krijgt tegenwoordig elke dag een ongelofelijke hoeveelheid e-mails en nieuwsbrieven.
En die schreeuwen allemaal om aandacht!
Hoe zorg je ervoor dat jij opvalt in de massa?
Dat doe je door heel planmatig te werk te gaan!
Zorg dat dat er wekelijks op precies hetzelfde tijdstip weer iets waardevols te vinden is op jouw sociale media. Hierdoor bouw je een relatie met je volgers. Die bovendien gewend raken aan dat wekelijkse tijdstip, en zich op den duur gaan verheugen op dat tijdstip om even in jouw wereld te duiken.
4. ‘Ik heb een nieuw boek geschreven, en dat kun je hier kopen’
Dit irriteert en zal zorgen dat je een stuk minder volgers krijgt!
Bij sociale media gaat het om het bouwen van relaties met potentiële klanten.
Het verkopen en geld verdienen komt op een later tijdstip.
5. De belangrijkste persoon voor jouw bedrijf is: de klant!
De meeste sociale media berichten gaan te vaak over: ik.
Jouw inkomsten komen van de klanten, dus moeten ook de berichten over de klanten gaan. Zelfs wanneer het over jouzelf gaat, probeer het te vertalen naar iets waar de klanten wat aan hebben.
6. Sociale media groeien langzaam. Het duurt soms jaren om een grote groep volgers te kweken.
Verwacht dus niet dat je binnen 1 week miljonair bent.
7. Het eigenlijke verdienen van geld gaat totaal anders dan vroeger!
Vroeger had je een reclame filmpje op tv, ‘dit moet je kopen, want je wordt er groot en sterk van’. En mensen kochten het.
Tegenwoordig gaan mensen zelf zoeken. En als ze dan jou tegenkomen, met alle goede artikelen, fijne reacties van volgers.
Dan gaan ze naar jouw website, en doen hun aankopen.
Als je dus weinig zichtbaar bent op de sociale media, dan zul je daar ook slecht gevonden worden, en zal bovenstaande process weinig plaatsvinden.
8. Wees consequent.
De eerste week ben je nog blij en fanatiek, elke dag een artikel en je reageert op iedere commentaar.
Maar na een maand, zijn er nog weinig meetbare extra inkomsten. De motivatie is weg, de klad komt erin, en ontstaan er gaten in jouw tijdlijn.
Dit gaat hem niet worden!
Als je begint met het inzetten van sociale media, dan zul je daar tijd voor in moeten ruimen de komende maanden, ten minste 1 jaar.
De boodschap is duidelijk: bezint eer gij begint.
En luister niet te veel naar de ‘experts’. De meeste mensen hebben niet 6 uur per dag de tijd om actief te zijn op sociale media. Dus keep it simple, focus op een doel, maak een plan. Spendeer 1 dag per maand om 4 goede artikelen te schrijven, die je vervolgens op vaste tijdstippen op je sociale media plaatst!
Lees nog even rustig door op deze blog,
vergeet niet om jouw ervaringen of reacties te delen!
Veel inspiratie en succes,
Patrick Roelofs